JavaScript is off. Please enable it to view the full site.
Stadskwartier <br />  Noorderbos Stadskwartier
Noorderbos

Stadskwartier
Noorderbos

Toen luchthaven Zestienhoven in 1956 opende, was het een bescheiden zakenvliegveld in de polder. Tegenwoordig vertrekken er vooral vakantievluchten en is de stad opgerukt tot dicht aan de luchthaven.  De luchthaven zorgt voor ernstige hinder en gezondheidsschade bij meer dan 200.000 omwonenden en legt een ruimtelijke claim op de omgeving. Met de uitbreiding van de A16 ligt Rotterdam The Hague Airport straks bínnen de stadsring van Rotterdam, en neemt deze een forse hap uit de stad. Tijd om de balans op te maken.

Als de luchthaven sluit, komt een gebied ter grootte van Rotterdam-Centrum vrij voor herontwikkeling. Stadskwartier Noorderbos biedt een stedenbouwkundig alternatief voor Rotterdam The Hague Airport. 

Bord aan de Doenkade, Fototechnische Dienst Rotterdam, 1948, Archief Rotterdam

Ideeenschets Zestienhoven door Van den Boek Bakema, 1976

Aantrekkelijke stadswijk als alternatief

Omwonenden van de luchthaven hebben Ziegler|Branderhorst gevraagd een realistisch ruimtelijk alternatief te ontwerpen voor het huidige terrein van de luchthaven. Het ontwerp bouwt voort op eerder geschetste alternatieven en vormt het uitgangspunt voor een Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse (MKBA). De MKBA is parallel aan het ontwerpend onderzoek opgesteld.

De stedenbouwkundige invulling gaat in op de kansen van de ruimte die beschikbaar komt als de luchthaven sluit. De opgave is benaderd vanuit maatschappelijke meerwaarde voor stad en regio, gezondheid en toekomstbestendigheid. Het ontwerp van een nieuwe stadswijk op de plek van de luchthaven geeft antwoord op actuele opgaven, zoals de behoefte aan betaalbare woningen en groen, en de noodzaak voor waterberging. Stadskwartier Noorderbos is geen einddoel. Het ontwerpend onderzoek en de MKBA tonen aan dat een andere invulling van het luchthaventerrein ruimtelijk, maatschappelijk en economisch aantrekkelijk is.

 Stadskwartier Noorderbos biedt oplossingen voor belangrijke opgaven waar Rotterdam voor staat

Wonen en energie

Rotterdam streeft de komende jaren naar 50.000 extra woningen. Als de locatie van de luchthaven vrijkomt, ontstaat ruimte voor de bouw van veel woningen en voorzieningen. Op het terrein zelf, maar ook daar omheen. Geluidscontouren verhinderen momenteel namelijk in een groot gebied de bouw van woningen.

Stadskwartier Noorderbos biedt ruimte aan 12.500 woningen, waarvan 70% betaalbaar. De wijk wordt een voorbeeld voor gestapeld, groen en biobased bouwen, met duurzaam gebruik van materialen. Met de omvang van deze wijk kan een collectief energiesysteem worden aangelegd en ingezet worden op hergebruik van regenwater voor huishoudelijk gebruik.

Stad in balans

Op dit moment kent het gebied  weinig voorzieningen en beperkte werkgelegenheid. Ook is binnen de regio behoefte aan doorstroming van bedrijventerreinen. Met de komst van 25.000 inwoners in de nieuwe stadswijk zijn voorzieningen nodig zoals scholen, maatschappelijke voorzieningen, sportvelden en winkels.

Het ontwerp van Stadskwartier Noorderbos bevat goed bereikbare voorzieningen verspreid over de wijk. In en rond de oude terminal is plaats voor een kennis- en leercampus voor MBO en hoger onderwijs. Hier is ook ruimte voor het helikopterplatform voor hulpdiensten. ‘Stille en schone’ bedrijven krijgen een plek in de plinten van gebouwen in de stadswijk. Daardoor ontstaat op terreinen in de omgeving ruimte voor bedrijven die beter passen op een geïsoleerd bedrijventerrein. Bij elkaar levert dit 10.000 werkplekken op.

 

Mobiliteit

Het gebied is momenteel slecht verbonden met de stad en omgeving, en versnipperd door de ruimteclaim van de luchthaven. Een nieuwe stadswijk moet goed bereikbaar zijn en mobiliteit faciliteren zonder te leunen op autobezit. 

In het alternatief voor de luchthaven wordt de 15-minutenstad geïntroduceerd: voorzieningen liggen binnen fietsafstand. Fietsinfrastructuur wordt verbeterd en autoverkeer beperkt. De wijk sluit aan op twee reeds bestaande, onderbenutte metrohaltes. Openbaar vervoer wordt uitgebreid met metrobussen en veilige metrohaltes. Door gebruik te maken van metropendelbussen is het niet nooodzakelijk om te investeren in rails. 

Water

De luchthaven ligt 5 meter onder NAP en kampt met waterproblemen door zijn stenige inrichting en hoge grondwaterstand. Moet je wel bouwen in zo'n laaggelegen gebied? Rotterdam moet omgaan met stijgende waterpeilen, toenemende regenval, droogte en bodemdaling. 

Stadskwartier Noorderbos draagt bij aan 'droge voeten' voor de regio. De wijk wordt voorzien van een grote waterbuffer voor de wijde omgeving en een bos met een slotenpatroon voor wateropvang. Hierdoor ontstaat een recreatiegebied met zwemplas. Met het uitgegraven zand worden nieuwe gebieden opgehoogd voor veilige bewoning.

 

Groen

In de omgeving van de luchthaven bevinden zich verschillende groene landschappen. Deze keten van recreatiebossen wordt momenteel onderbroken door de luchthaven.  Het verknopen van deze landschappen biedt meerwaarde voor Rotterdammers en regiogenoten. Het aanplanten van bos past in het streven van Nederland om 37.000 hectare bos aan te planten, vooral in Zuid-Holland waar weinig bos is.

Het nieuwe Noorderbos is de ontbrekende schakel in de bestaande groene noordrand van Rotterdam. Het bos biedt ruimte voor recreatie en verlaagt de druk op de overgeprogrammeerde stadsparken; op de relicten van de landsingsbaan is voldoende ruimte voor festivals. Het bos is qua omvang vergelijkbaar met het Kralingsebos. Met  de aanplant van  120.000 bomen ontstaat een biotoop voor flora en fauna. Recreatieve routes door het bos verbeteren de verbindingen met omliggende steden en dorpen.

 

Voor alle Rotterdammers

Een alternatieve invulling van het luchthaventerrein in de vorm van een groene stadswijk is niet alleen haalbaar, maar ook gunstig voor de stad Rotterdam en de regio. Het biedt grote financiële en maatschappelijke voordelen ten opzichte van de huidige luchthaven en geeft antwoord op thema’s die nu en in de toekomst van belang zijn. 

 

Meer informatie? In de onderstaande video wordt het project bondig toegelicht.

Uitgebreide informatie over het intiaitief, het ontwerp en de Maatschappelijke Kosten-Batenanalyse:  ruimbaanvoorrotterdam.nl 

Download hier het complete rapport.

 

 

Locatie

Luchthaven Rotterdam

Programma

1.375.000m2 BVO/12.500 woningen, 265.000 m2 BVO voorzieningen, 300.000m2 BVO/10.000 banen, 150 ha bos, 17 ha plas

Oppervlakte

410 ha

Opdrachtgever(s)

Urgenda, Vereniging Bewoners Tegen Vliegtuigoverlast (BTV-Rotterdam Airport)

Ivar Branderhorst

Anne van den Berg

Hidde van der Grind

Leo Bus

Walter Manshanden

Paul Swagerman

Quinten Swagerman

Grisha Zotov

Rotterdamse Academie van Bouwkunst

Selectie projecten

Terug naar projecten Vorige 2 / 12 Volgende Terug naar boven 903 weergaven Delen